Utbildningsfilm Historia

Hitlerstenen – svensk export till nazityskland

Före och under andra världskriget beställde Nazityskland stora mängder svensk granit. Adolf Hitler ville bygga en ny världshuvudstad som skulle kallas Germania. Mycket levererades men efter 1943 blev det omöjligt på grund av krigets utveckling. Men tyskarna ville ändå fullfölja beställningarna och tänkte bygga när de hade vunnit kriget.  Så i svenska stenbrott fortsatte byggnadssten att huggas tills krigsslutet. Stenen lagrades längs våra kuster och tyskarna betalade bra. Nu gick inte kriget som Nazityskland hoppades. Byggnadsstenen blev kvar i Sverige.

• Vad betydde exporten för arbetstillfällen i Sverige?
  • Var exporten kontroversiell i Sverige och hur tänkte de som arbetade med beställningarna?

Kortare skolversion, omklippt av Swedish FIlm 2022, från  ”Hitlerstenen – en märklig affär i krigets skugga” producent, manus, berättare: Kjell Andersson, (2011)

• Produktionsland: Sverige
  • Produktionsår: 2011/2022