Filmnavet Historia

Sveriges historia genom ett barns ögon

I filmen får vi veta en hel del om 1600-talet och stormaktstiden och om hur de flesta i Sverige levde då. Under 1600-talets senare del hade Europas häxjakter också nått Sverige. Det som kallas häxprocesserna. I Sverige var häxprocesserna som värst mellan 1668 och 1676. I filmen får vi följa 11-årige Erik och hans mor Maria som blir utpekad och anklagad för att vara häxa. Vi får en inblick hur det var att leva i en liten by i Sverige i slutet av 1600-talet. Och inte minst hur det kunde vara för ett barn. Under 1600-talet hade kyrkan mycket makt och det var också en tid då tron på övernaturliga väsen var stor. Framför allt på landsbygden. Och då kunde det också vara lätt att sprida lögner om trolldom och häxor...

Denna film är en film för historiaämnet, men kan även användas i religionen. Den passar framför allt bra för elever på grundskolans mellan- och högstadium, men elever på gymnasium och vuxenelever kan också med fördel ta del av filmen. Filmen är producerad enligt Lgr 11.