Utbildningsfilm Historia

Världens historia – Revolution

I Världens historia reser tittaren genom tid över hela världen till avgörande vändpunkter i mänsklighetens historia, till platser och händelser som format världen vi lever i. Serien skildrar tiden från de första människornas kamp för överlevnad fram till den digitala revolutionen. En tid där idéer är värda att slåss och dö för. Nya idéer om individens rättigheter och tankens frihet leder till vetenskapliga framsteg och nya moraliska värderingar.

Det här programmet skildrar bland annat historien om kyrkan versus vetenskapen. Du får även veta mer om Boston Tea Party, den franska och haitiska revolutionen samt Australiens grundande. Hur den ohyggliga sjukdomen smittkoppor utrotas får vi också reda på.

Tidkoder och kapitelbeskrivning:

• 00:00 Inledning. Galileo Galilei. Kyrkan vs vetenskapen. Historien om när teleskopet uppfanns. Inkvisitionen.
  • 07: 01 Islamiska Indien. Taj Mahal. Historien om Shah Jahan och Aurangzeb, och hur riket gick från tankens frihet till strikt islam.
  • 12:51 Inledningen till Nordamerikanska frihetskriget. ”Boston Tea Party”. ”Amerikanska frihetsförklaringen”.
  • 18:36 Franska revolutionen. Stormningen av Bastiljen. ”Frihet, jämlikhet, broderskap”. ”Skräckväldet”. Napoleon Bonaparte. Kejsardömets införande.
  • 27:10 Slavupproret, eller den haitiska revolutionen 1791.
  • 34:06 Australien grundas. Straffkolonier. Aboriginer. Historien om mötet mellan Bennelong och Kapten Phillip.
  • 42:42 1796. Edward Jenner och smittkoppsvaccinet.
  • Produktionsland: Storbritannien
  • Produktionsår: 2012