Utbildningsfilm Historia

Världens historia – Världsvälde

I Världens historia reser tittaren genom tid över hela världen till avgörande vändpunkter i mänsklighetens historia, till platser och händelser som format världen vi lever i. Serien skildrar tiden från de första människornas kamp för överlevnad fram till den digitala revolutionen.

Fenicier, greker, perser och andra strider om världsherravälde. Med krig sprids även kunskap. Under imperiernas första tid väcks de första idéerna om demokrati. I det här programmet får du bland annat stifta bekantskap med Siddharta Gautama (Buddha), Konfucius, Alexander den Store och Sokrates. Du lär även känna världens första myntsystem.

Tidkoder och kapitelbeskrivning:

• 00:07 Inledning. Assyriska kejsardömet 701 f.Kr. ”Det totala kriget” – härska genom söndring.
  • 08:22 Fenicierna. Utvecklingen av alfabetet. Det persiska riket. Kyros den store. Standardiserat myntsystem.
  • 15:51 Siddharta Gautama. Buddismen. ”Vägen till lidandets upphävande”.
  • 22:30 Grekland 510 f.Kr. Bildandet av ”Folkförsamling”; demos kratos, folkets styre, demokratins födelse. Grekland vs Persien. ”Slaget vid Marathon”.
  • 30:02 Kina. Konfucius och hans filosofi. ”Samtalen”.
  • 36:10 Alexander den Store.
  • 43:12 Sokrates – den västerländska filosofins fader. Avslutning.
  • Produktionsland: Storbritannien
  • Produktionsår: 2012