Tema: Existentiellt

Svenska Akademins ordbok förklarar ordet existentiell som ett ord som "rör eller är av­görande för människans existens" och exemplifierar med "existentiella frågor om liv och död".

På Film och Skola finns filmer om döden för olika åldrar. För de yngsta rekommenderas Ulf Nilssons fina filmatiserade bok All små döda djur och förlusten av husdjur berörs i serien Snoffe och döden, som är tillåten från 5 år och även passar lågstadiet. Den konkreta serien Döden döden, döden rekommenderas för ungdomar och vuxna. Annars är spelfilmer fantastiskt bra på att vidga vyerna och belysa människors livsvillkor.

Infallsvinklarna är många; Vad är viktigt i livet? Hur kan vi prata om livets svåra stunder? Vad är lycka för dig? Hur lever vi ett gott liv? Hur ser ett bra samhälle ut? Vad tänkte Platon om kärlek, demokrati och samtalens betydelse? Varför, enligt Marx, är inte det kapitalistiska systemet bra ens för kapitalister? Och vad har förresten hänt när kommunism har genomförts i praktiken? Till sist, vad är egentligen poängen med konst, litteratur, filosofi och historia?

Nedan hittar du utbildningsfilmer och spelfilmer till skolämnena filosofi, psykologi, religion (etik), litteratur, svenska och bild, men även till värdegrund, samhällskunskap samt historia.