UR Samhällskunskap

All rätt i världen : Maskrosbarn

Alla barn har rätt till en trygg uppväxt med tak över huvudet och mat på bordet. De har rätt till fritid, utbildning och ska behandlas rättvist av vuxna. Det är i första hand föräldrarna som ska se till att barnen har det bra, men vad händer om de vuxna inte kan ta hand om sig själva? Om de har en psykisk sjukdom eller är missbrukare? Vi möter Therese Eriksson och Denise Madsen, två tjejer med liknande uppväxtförhållanden som bildat föreningen Maskrosbarn. Föreningen verkar bland annat i form av en hemsida dit unga människor kan ställa frågor och få stöd. Expert i programmet är BRIS förbundsordförande Ingela Thalén. Programmet anknyter till barnkonventionen och artiklarna 22 och 25 i FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna.