UR Historia

Barnens århundrade : 1900-1910. När jag mötte Oscar II

Hur kan mammas, mormors eller mormors fars barndom ha sett ut? Serien " Barnens århundrade" berättar med hjälp av arkivfilm , decennium för decennium, om vad som hänt i barnens liv under 1900-talet. I varje program ingår en liten berättelse av författaren Ulf Stark. Den följs av en faktadel som berättar mer om respektive decennium. Första delen, 1900-1910, handlar om en resa till Stockholm, där huvudpersonen, en ung pojke, upplever den spännande huvudstaden och bland annat får åka spårvagn och till och med träffa kungen, Oscar II. I programmets faktadel får vi veta mera om vad som hände under det här decenniet.
  • Actors: Ulf StarkSara FahlanderHelena FrimanYlva RosénGitten Skiöld;
  • Originaltitel: Barnens århundrade : 1900-1910. När jag mötte Oscar II