UR Historia

Barnens århundrade : 1940-tal. Nästan en syster

Det är 1940-tal och krig i världen. I Ulf Starks berättelse möter vi den här gången Kari som är krigsbarn från Finland. Med en adresslapp om halsen kliver hon ensam och rädd av tåget i Sverige för att möta sin nya familj under okänd tid i ett främmande land. Första natten gråter hon i kudden och varje gång hon hör ett flygplan blir hon stel av skräck. Men det blir bättre och tillsammans med flickan i familjen, som blir nästan som en syster, upplever hon många roliga och spännande saker. I faktadelen berättas bland annat om männens beredskapstjänst, ransoneringarna, de stränga vintrarna , men även om Alice Babs "Swing it magistern" och jitterbuggen på Nalen i Stockholm.
  • Actors: Ulf StarkSara FahlanderHelena FrimanGitten SkiöldKajsa Ohrlander;
  • Originaltitel: Barnens århundrade : 1940-tal. Nästan en syster