UR Historia

Barnens århundrade : 1970-tal. När jag vann över mej själv.

Huvudpersonen i Ulf Starks berättelse om 1970-talet är en pojke i unga tonåren. "Det där kommer aldrig att hålla", tänker han där han ligger framför tv-n och ser när Sveriges kung just ska trä vigselringen på fröken Sommerlaths finger. Själv bor han med sin pappa efter föräldrarnas skilsmässa för bara ett halvår sedan. Mamma och syrran bor i i andra änden av stan. Hur ska han få pappa att förstå hur ledsen han är...? I faktadelen berättas mer om 70-talet, bland annat om demonstrationer för fler daghem, om flyktingarna som kom hit efter kuppen i Chile, om gröna-vågare, om färg-tvns ankomst, om Abba och Ingemar Stenmark.
  • Actors: Ulf StarkSara FahlanderHelena FrimanGitten SkiöldKajsa Ohrlander;
  • Originaltitel: Barnens århundrade : 1970-tal. När jag vann över mej själv.
  • Bolag: UR/SVT
  • Produktionsår: 1999