headphones

UR Pedagogiska Frågor

Skolministeriet : Kan alla klara kunskapskraven?

Madeleine är 17 år och går årskurs nio för andra gången. Hon är en av många elever med svag teoretisk begåvning. De här eleverna räknas som normalbegåvade men har svårt för abstrakt tänkande. De kan därför ha problem med att nå kunskapskraven i teoretiska ämnen. Svårigheterna för den här gruppen talas det ganska tyst om, trots att var tionde elev räknas hit. Elisabeth Fernell är överläkare i barnneurologi och professor vid Gillbergcentrum i Göteborg. Hon menar att kraven för ett godkänt betyg bör anpassas så att alla elever med en normalbegåvning har chans att klara dem. Men Skolverket menar att de flesta elever redan nu kan klara kunskapskraven - om de bara får rätt stöd.
  • Actors: Lasse EdfastElisabeth Fernell;
  • Originaltitel: Skolministeriet : Kan alla klara kunskapskraven?
  • Bolag: UR
  • Produktionsår: 2018