headphones

UR Pedagogiska Frågor

Skolministeriet : Rektorssnurren

På Malmsjö skola i Botkyrka är Mats Dahl den tredje rektorn på tre terminer. Honom har kommunen hyrt in från en rektorsförmedling. På Viaskolan i Nynäshamn arbetar Jan Silfwerbrand från samma uthyrningsföretag, i väntan på att kommunen rekryterar en ordinarie rektor. Att det råder lärarbrist i Sverige har det rapporterats om. Mindre känt är att många kommuner har svårt att rekrytera rektorer. Rektorsrollen har blivit alltför administrativ och tung, menar vissa. Attraktiva förstelärartjänster lockar mer än rektorsuppdraget för den som vill leda den pedagogiska utvecklingen på en skola. Vad händer på en skola där ingen rektor vill stanna kvar?