UR Samhällskunskap

Barn som bevittnar våld mellan närstående är själva offer för psykiskt våld. Nu finns ett förslag som handlar om att stärka deras straffrättsliga skydd. Förslaget innebär att barnet ska kunna bli målsägande, vilket ger tillgång till en särskild företrädare och större möjligheter att få skadestånd. Rådman Linn Pantzar och hovrättsassessor Charlotte Eklund Rimsten berättar. Inspelat den 15 oktober 2019 på Norra Latin i Stockholm. Arrangör: Brottsoffermyndigheten.
  • Actors: Linn PantzarCharlotte Eklund Rimsten;
  • Originaltitel: UR Samtiden - Brottsoffermyndighetens jubileumskonferens 2019 : Barn som bevittnar våld
  • Bolag: UR
  • Produktionsår: 2019