Utbildningsfilm Fysik

Förstå upptäckten – Energi

Energi– en brännande fråga!
I begynnelsen bemästrade människan energi genom att ”äga” eld. Sen har vi utvecklat vår förståelse för energi som gör att vi idag kan utvinna energi ur många källor istället för arbetskraft. Energifrågan är idag en viktig kunskap i klimatdebatten. Men vad är egentligen energi?

• Var kommer energi ifrån?
  • Kan man spara energi?
  • Vad är energiprincipen?

Stanna till vid de olika stoppen i människans historia som har gjort det möjligt för mänskligheten att behärska energi! Filmen avslutas med en diskussion kring klimatdebatten utifrån begreppet energi.

Om du någonsin har funderat på hur människan lärde sig att använda elektricitet, ärftlighet, elektromagnetiska vågor, gravitation och mycket mer ska du sträcktitta på serien "Förstå upptäckten". I var och en av filmerna får du följa från första upptäckt av ett fenomen till hur förståelsen av det används idag.

• Produktionsland: Frankrike
  • Produktionsår: 2021