Utbildningsfilm Fysik

Förstå upptäckten – Gravitation

Gravitation – allt faller på plats!

Vår kunskap om den egentligen svaga kraften gravitation utvecklas ständigt. Följ en process av stegvis förståelse genom kända astronomer och matematiker med olika teorier. De är kopplade till Newtons lagar, referenssystem, geocentriska och heliocentriska system samt dragningskraft såklart. Så vad är egentligen gravitation?

• Var finns gravitation?
  • Hur känner vi av den?
  • Hur fungerar gravitation?

Häng med på en resa genom de brytpunkter i historien som har gjort att vi bättre kan förstå gravitation!

Tips! Vid tiden 15:30-17:34 förklaras Newtons tre lagar mycket fint.

Om du någonsin har funderat på hur människan lärde sig att använda elektricitet, ärftlighet, elektromagnetiska vågor, gravitation och mycket mer ska du sträcktitta på serien "Förstå upptäckten". I var och en av filmerna får du följa från första upptäckt av ett fenomen till hur förståelsen av det används idag.

• Produktionsland: Frankrike
  • Produktionsår: 2021