Utbildningsfilm Biologi, Historia

Världens hemskaste sjukdomar – Dragsjuka

Mitt under ett midsommarfirande år 1544 råkar Anna och Jake förgifta sig själva och en hel by med giftigt mjöl och alla som deltar i firandet drabbas då av dragsjuka. Med fruktansvärda symptom som kliande utslag, stickningar i kroppen och hallucinationer är det inte lätt för dåtidens läkare, bardskäraren, att få barnen krya igen. Kommer de klara sig med livet i behåll? Och är det kanske så att Anna är en häxa?

Pandemier och farsoter är inte något nytt i historien. Det är många sjukdomar som gett stora och även dödliga besvär. I den här populära och svt-producerade serien på flera delar beskrivs en historisk sjukdom per avsnitt. Vi får veta hur många människor som led och dog av sjukdomen i Sverige och i världen. I varje del får två barn vara med på en ruskig resa tillsammans med Erik Ekstrand och prova på sjukdomen och hur det var på den tiden, hur man var klädd, bodde och levde. Dessutom får barnen testa olika metoder som fanns då för att försöka bota sjukdomarna.

Globala målen - god hälsa och välbefinnande

Detta avsnitt berör det globala målet 3: God hälsa och välbefinnande

3.3 Bekämpa smittsamma sjukdomar
Senast 2030 utrota epidemierna av aids, tuberkulos, malaria och försummade tropiska sjukdomar samt bekämpa hepatit, vattenburna sjukdomar och andra smittsamma sjukdomar.

Globala målen

SVT logotyp