Swedish Film logo
Film och Skola är ett varumärke inom Swedish Film. Sedan 1947 är vi en distributör av filmer för visning i grupp inom det institutionella rättighetsområdet. Med det menas filmvisningar som inte är på biograf eller i privata hem.

Swedish Film är den ledande distributören i Sverige inom det institutionella området. Vi har avtal med de flesta amerikanska stora filmbolagen som Disney, Fox, Paramount och nordiska filmbolag som SF och Nordisk Film. För mer information läs mer på vår hemsida. Därutöver köper vi även in film från filmfestivaler – allt för att åstadkomma ett framtida utbud med ännu större kvalitativ bredd.

Andra varumärken inom Swedish Film är Filmo och Cinebox, som är två väletablerade aktörer, vars program nu finns här på Film och Skola. Vi samarbetar bland annat med SVT, BBC, fristående filmare och TV-bolag över hela världen.

För en skola innebär ett samarbete med oss att du följer upphovsrättslagen.

Bakgrunden till sajten Film och Skola
Bakgrunden till satsningen är teknikskiftet från dvd till strömmande film. Vi ser utvecklingen som viktig eftersom det blir enklare och mer likvärdigt för lärare i hela landet att, utan leveranstid, visa film för eleverna.