Filmnavet Teknik

Klassiska hantverk - Anderssons skomakeri

Skomakaryrket tillhör ett av våra äldsta hantverk, men idag finns det inte så många kvar som arbetar enligt de gamla traditionella metoderna. Förr använde man sina skor länge och när de började bli slitna så gick man till skomakaren för att laga dem. Nuförtiden är ofta skorna av sämre kvalité och håller inte lika länge. I filmen besöker vi Anderssons Skomakeri, där Björn-Erik Andersson är sjunde generationen skomakare. Hans farfars farfars farfar började som skomakare på 1750-talet. Björn-Erik visar oss hur det gamla hantverket går till, för det finns ju fortfarande skor som går att laga och blir som nya när de hamnar i rätta händer.
  • Produktionsland: Sverige
  • Bolag: MNM