Filmnavet Religionskunskap

Maktlekar - det osynliga våldet

Många barn och ungdomar mår idag fysiskt och psykiskt dåligt på grund av maktlekar och det meningslösa våldet. Enligt undersökningar som har gjorts förekommer de här så kallade maktlekarna både i skolan och på fritiden över hela Sverige. En maktlek kan till synes vara ganska oskyldig, men kan snabbt ändra riktning och bli väldigt våldsam. Maktlekar är inget nytt fenomen utan har förekommit i olika samhällsgrupper under flera hundra år.

I filmen möter vi ungdomar som berättar om sina egna erfarenheter av maktlekar från skolan. Spelscener med exempel på maktlekar från skolmiljöer växlas med intervjuer med experter och berättarröst. Kanske kommer de så kallade maktlekarna inte att försvinna helt, men skolan och samhället måste bli mer uppmärksamma på fenomenet. Det gäller att lära sig sätta gränser!