Filmnavet Geografi

Näringar i Svealand

I delar av Svealand finns bördig jordbruksmark där man bland annat odlar ekologiskt. Men här finns även Sveriges sydligaste fjällområde och till Sälen kommer flera miljoner turister varje år. I skogarna finns gott om träd som blir till virke och pappersmassa. I Svealand finns en gammal gruvtradition med gruvor och Falu koppargruva som har hamnat på Unescos världsarvslista över de platser som ska bevaras för framtiden. I Garpenbergsgruvan pågår fortfarande utvinning av eftertraktade metaller. I Svealand finns även högteknologiska industrier som ABB i Västerås, vapentillverkning i Karlskoga och mycket mera.
  • Produktionsland: Sverige
  • Bolag: MNM