Filmnavet Geografi

Schweiz

Filmen ger en övergripande kunskap om landet Schweiz och en inspiration för fördjupning. Vi får se hur olika områden i Schweiz ser ut. Vi får veta en hel del om landets historia, om kultur, om klimat och väder, om miljön, om hållbar utveckling, om landets industri och hur människor i Schweiz idag lever och arbetar. Vi besöker städerna Bern, Zürich, Genève, Lausanne och Basel. Vi tittar närmare på de schweiziska Alperna, den djupa Genèvesjön, den stora floden Rehn, den bördiga högplatån Mittelland, skidbyn Zermatt med berget Matterhorn och St Bernardspasset med sina St Bernardshundar. Vi möter nationalsymbolen Wilhelm Tell och hans son.

Vi är bjudna på 11-årskalas hos Oliver och får träffa hans familj och bästa kompisar. Vi är med på festligheterna när de schweiziska korna hämtas ner från sommarens bete uppe på de höga alpängarna. Vi får se hur den näringsrika mjölken blir schweizerost, vi får se hur man tillverkar fina klockor, vi undersöker och får höra de fyra officiella språken och mycket, mycket mer...

Filmen om Schweiz passar ämnet Geografi, men kan också användas i andra SO-ämnen. Den passar framför allt bra för grundskolans mellanstadium, men elever på högre stadier kan också med fördel ta del av innehållet.