Filmnavet Samhällskunskap

Sveriges befolkning

Barnen Enya och Alvin funderar över begreppet demografi. De får förklarat för sig, bl.a. av en politiker, vilken nytta man har av demografi och befolkningsstatistik av olika slag. Ett annat ord för demografi är befolkningslära. I befolkningsläran tittar man på hur olika förändringar påverkar samhället, t. ex. vad man arbetar med, hur rik eller fattig befolkningen är, vilka religioner som finns, hur många som flyttar ut och in i landet, hur många som har utländsk bakgrund och mycket annat.

Filmen tar upp bland annat följande frågor:Vad är befolkningslära och vad står begreppet för? Var bor de flesta människorna i Sverige idag och var bodde människor förr? Vad är en befolkningspyramid? Hur gamla blir de flesta människorna i Sverige? Hur många är kvinnor och hur många är män? Hur stor del av Sveriges befolkning är barn? Hur kommer det sig att de flesta människorna bor i städer idag? Varför ser Sveriges befolkningsfördelning ut som den gör? Hur skulle Sveriges befolkning vara fördelad om vi låtsas att hela befolkningen bara bestod av 100 personer?

• Produktionsland: Sverige
  • Bolag: HamarkFilm