Spelfilm plus Historiskt Drama

Krigshemligheter

Andra världskriget, sommaren 1943. Nederländerna är ockuperat av Tyskland. Två tolvåriga pojkar som är goda vänner, blir kompis med en ny tjej i klassen. Hon bär på hemligheten att hon är judinna, men hon berättar det bara för den ena pojken. Pojkarnas vänskap hotas plötsligt av att den enes föräldrar visar sig tillhöra motståndsrörelsen och den andres har nazistsympatier.

Trailer

Mycket spännande och välgjort holländskt drama om vänskapens kraft. Visades på BUFF 2015 som "Secrets of War".

Tips från Filmpedagogerna: Filmen passar för många samtal om skolans värdegrund och uppdrag utifrån LGR11. I historia åk 7-9  finns läromål om andra världskriget. I svenskaämnet passar filmen för att bearbeta Språkbruk samt: Berättande texter och sakprosatexter då filmen bygger på en bok av samma författare som skrivit förlagan till Kick it!

Passar till: Värdegrundssamtal, Svenska, Historia, åk 5-6 samt 7-9

• Originaltitel: Oorlogsgeheimen