Spelfilm plus Barnfilm/äventyr

Mary och häxans blomma

Mary tillbringar sommarlovets sista dagar hos en äldre släkting på landet. En katt leder henne en dag djupt in i skogen. Där finns en kvast fastvuxen i ett förvridet träd med blå blommor vid trädets fot. När hon plockar en blomma flyger plötsligt kvasten iväg med henne och katten till en mystisk färgglad stad ovan molnen. Där hamnar Mary på Endor College, en skola för häxor. Skolans rektor tycker att Mary är en extra kraftfull häxa och hon får studera för den Doktor Dee, som är mästare på förvandlingsmagi. Men Endor College är inte så bra som hon trott och Dr Dee är ingen mästare på magi. Mary måste riskera sitt liv och vara smart och modig för att ställa allt till rätta igen.

Den spänstiga och medryckande ”Mary och häxans blomma” är välkommen för fans av den japanska animationsstudion Ghiblis energifyllda 1980-talsfilmer.
Sebastian Lindvall, SvD

Filmen är baserad på en barnbok av Mary Stewart: ”The Little Broomstick”.

• Originaltitel: Meari to majo no hana
  • Produktionsland: Japan
  • Bolag: Njutafilms
  • Regissör: Hiromasa Yonebayashi, Giles New