Spelfilm Barnfilm

ASTERIX OCH VIKINGARNA

De oförskräckta vikingarna landstiger i Gallien och kidnappar Goudrix, släkting till gallernas hövding. Vikingarnas plan är att, från ynglingen, lära sig om fruktan för att på så vis kunna lära sig att flyga. Ett gammalt vikingaordspråk lyder nämligen Fruktan ger dig vingar . Asterix och Obelix uppgift blir att befria Goudrix innan det är för sent. Vikingarna hotar nämligen med att göra sig av med fången om han inte lyckas visa dem vad fruktan innebär. Hjältarna Asterix och Obelix hissar segel och beger sig över de iskalla arktiska vattnen till vikingarnas land där de stöter på oräkneliga hinder innan de kan föra Goudrix hem med hälsan i behåll. Ett av de största hindren består av att Goudrix blivit förälskad i ingen mindre än vikingahövdingens vackra men hänsynslösa dotter Abba.
  • Originaltitel: ASTÉRIX ET LES VIKINGS
  • Produktionsland: DNK, FRA