headphones

UR Biologi

Barnen som förändrade världen : Daisys unika flygödla

Daisy Morris är redan en van fossilsamlare när hon som fyraåring får syn på något ovanligt i sanden på ön Isle of Wight. Det visar sig vara ett fossil från en dittills okänd art av flygödlor från kritaperioden. Daisy hinner fylla nio år innan paleontologerna säkert kan säga vad det är. Då har hon burit på hemligheten om den nya arten i två år. Upptäckten blir en världsnyhet. Idag finns fossilet på Naturhistoriska museet i London och har fått namnet Vectidraco daisymorrisae.
  • Actors: Karin AnderssonAndreas Rothlin-SvenssonAnja LundqvistDaisy MorrisSian MorrisViva Östervall LyngbrantRoger Dackegård;
  • Originaltitel: Barnen som förändrade världen : Daisys unika flygödla
  • Bolag: Filt för UR