UR Pedagogiska Frågor

Barnet och orden - om språk i förskolan : Allra första språket

Om det lilla barnets första kontakt med förskolan och vad som händer när barnet lämnar hemmets trygga vrå. Vi har besökt en förskola i Enskede där man utvecklat ett verktyg som gör det enklare för personalen att registrera barnens språkliga framsteg när de bygger relationer med andra barn och vuxna. Musik är en viktig del av barns språkutveckling. På musikförskolan Solstrålen visar man hur musiken kan vara närvarande i alla aktiviteter. Lowe Östberg samtalar med Elisabeth Frykhammar från Lärarhögskolan, och författaren Inger Sandberg talar om högläsning och joller.
  • Originaltitel: Barnet och orden - om språk i förskolan : Allra första språket
  • Bolag: UR