UR Pedagogiska Frågor

Barnet och orden - om språk i förskolan : Barn är rika på språk

Det är en myt att barn, som föds i familjer där det talas flera språk, skulle ha svårt att lära sig svenska korrekt. Tvärtom har dessa barn bättre förutsättningar att lära sig många språk, än barn från enspråkiga miljöer. Vi möter David som har tre språk. Svenska får han bara tala i förskolan, hemma är det arabiska och syrianska som gäller. Vi har även besökt tre förskolor som har olika sätt att bemöta flerspråkighet. Lowe Östberg talar med Lena Aronsson, utbildningsledare på förskolorna i Södertälje. Hon menar att det är viktigare att tänka på vad barnen har med sig in i förskolan än vad de saknar.
  • Originaltitel: Barnet och orden - om språk i förskolan : Barn är rika på språk
  • Bolag: UR
  • Produktionsår: 2006