headphones

UR Historia

Gudrid Torbjörnsdotter föds på Island för 1000 år sedan som barnbarn till en slav. Kanske är det just därför hon blir en viking, köper skepp och skaffar manskap, och seglar till Nordamerika, eller Vinland som vikingarna sa, nästan 500 år före Columbus. Gudrids livshistoria finns nedtecknad i två olika isländska sagor och genom dem får vi en inblick i vem personen Gudrid var och i livet vid den här tiden. Andra pusselbitar kommer från arkeologiska utgrävningar i Amerika som bekräftar vikingarnas bosättningar där.
  • Originaltitel: Bildningsbyrån - tänka mot strömmen : Gudrid Thorbjarnadóttir - upptäcktsresande viking
  • Bolag: UR
  • Medverkande: Ted Hesselbom, Anna Lihammer, Mari Wickerts, Anna Hammarén