UR Samhällskunskap

Familjen - syntolkat : Mamma, pappa, barn

Varför finns det ofta lägre förväntningar på pappan än på mamman i en familj? Hur påverkar det barnens syn på hur en riktig mamma eller en riktig pappa ska vara? Gör man sina barn en tjänst eller en otjänst om man försöker gå emot de traditionella könsnormerna? Vi besöker familjer i Enskededalen, Klippan och Tumba för att få en inblick i hur de ser på könsroller i föräldraskapet. Samtal med Zanyar Adami, tvåbarnsfar och filmregissör; Gunilla Bergström, tvåbarnsmor, farmor och barnboksförfattare samt Lo Kauppi, ettbarnsmor, skådespelare och författare om de egna föräldrarnas roller och hur barndomen format dem som föräldrar.