headphones

UR Historia

Hälsning till framtiden : Henriks historia 1939

Del 9 av 10. Henrik bor i Helsingfors när Ryssland anfaller Finland och det finska vinterkriget bryter ut. När grannens hus bombas beslutar Henriks föräldrar att skicka honom och hans lillasyster till Sverige där det inte är krig. Först hamnar barnen i karantän, sedan får de fortsätta till Stockholm. Där blir de upphämtade av helt främmande människor som de ska bo hos nu. Programmen baseras på verkliga brev och berättelser ur Nordiska museets arkiv.
  • Actors: Micke DrakeMikaela PérierMicke DrakeFigge NorlingMia BensonOmid KhansariViva Östervall LyngbrantHugo GummessonMio OllinenMarcus von Plenker-TindIa AxelssonLo KauppiAnn-Charlotte Franzén;
  • Originaltitel: Hälsning till framtiden : Henriks historia 1939
  • Bolag: UR