UR Psykologi

Helt normalt : Blyghet

Varför har det plötsligt blivit så fult att vara blyg? Innan Yrsa Waldén började skolan hade hon aldrig funderat så mycket över att hon var blyg. Hemma hade aldrig någon sagt att hon borde vara mer framåt och ta större plats. Det var först när lärarna sade att hon behövde prata mer som det slog henne att hon kanske inte var som alla andra. Enligt Christopher Lane, professor vid North Western University, definierar hälften av personerna i olika grupper sig själva som blyga. Samtidigt förväntas människor idag vara mer extroverta än tidigare och den som avviker riskerar att ses som onormal. Nejra Van Zalk, doktor i psykologi, menar att vi inte borde se det som ett problem att vi är annorlunda. Hennes avhandling handlar om blyga barn och hon tyckte först som många andra, att man ska pusha blyga barn för att de ska komma över sin blyghet. Men efter att ha intervjuat många blyga ändrade hon inställning. Vi träffar också läraren Ann-Mari Widman som tycker det är svårt att veta hur man bäst gör med blyga elever.
  • Originaltitel: Helt normalt : Blyghet
  • Bolag: UR