UR Pedagogiska Frågor

I love språk : Motivation att lära språk

Regeringen har infört meritpoäng för att motivera elever att läsa språk. Men räcker det? Eller behövs en annan slags motivation? Vi träffar lärare och elever som har hittat helt andra, betydligt roligare, skäl att lära sig språk. Samhällskunskapsläraren Leif Holmstedt berättar hur man arbetar på Malmö latinskola och gymnasieeleverna Danielle Badri Holmström och Malin Persson berättar om sina språkresor till Nantes och Bryssel. Ett annat sätt att öva sitt språk är Postens och Barnfondens projekt Post pals, i vilket elever skriver brev till utländska vänklasser. Vi pratar om projektet med lärare Anna Ek från Brunnsängsskolan i Södertälje och besöker en sjätteklass på Hovstaskolan i Örebro när de skriver brev till sin vänklass i Gambia. Dessutom - hur kan datorspel motivera till språkinlärning? Programledare: Daniel Persson Mora.
  • Originaltitel: I love språk : Motivation att lära språk
  • Bolag: UR