UR Pedagogiska Frågor

Lärandets idéhistoria : Vad är bildning?

Det moderna bildningsbegreppet skapades av Wilhelm von Humboldt i början på 1800-talet. Det uppstod som en kritik av tidens ståndssamhälle och religiösa inskränkthet. Humboldt byggde upp det första moderna universitetet i Berlin. Där skulle man inte bara reproducera gammal kunskap, utan genom forskning skapa nya landvinningar och ny kunskap som skulle ta samhället in i en bättre framtid. Vilken relevans har det moderna bildningsbegreppet idag? Medverkande: Ronny Ambjörnsson, professor emeritus i idéhistoria, Umeå universitet, Zygmunt Bauman, professor emeritus i sociologi, University of Leeds, Donald Broady, professor vid institutionen för pedagogik och utbildningsstudier, professor emeritus vid sociologiska institutionen, Uppsala universitet, Anders Burman, universitetslektor i idéhistoria, Södertörns högskola, Sven-Eric Liedman, professor emeritus i idéhistoria, Göteborgs universitet, Sharon Rider, professor i teoretisk filosofi, Uppsala universitet.
  • Originaltitel: Lärandets idéhistoria : Vad är bildning?
  • Bolag: UR
  • Medverkande: Sven-Eric Liedman, Anders Burman, Zygmunt Bauman, Sharon Rider, Ronny Ambjörnsson, Donald Broady
  • Produktionsår: 2013
  • Ämnen: Filosofi Pedagogiska frågor