headphones

UR Pedagogiska Frågor

Mitt land, mitt liv, min skola : Eritrea del två - att vara lärare

Hur kommer det sig att lärare i Eritrea inte själva kan bestämma var det vill jobba någonstans? Och varför var byskolans elever så trötta? Hör Medhani Fesshaye, ung lärare i Eritrea, berätta om svårigheterna att undervisa 60 barn i ett klassrum när det nästan inte fanns några läromedel. Tekeste Negash, professor emeritus i historia vid Uppsala universitet och expert på Eritrea, berättar även om landets utbildningshistoria som sargats svårt av krig och konflikter. Och den ofrihet som befolkningen lider av i en världens hårdaste diktaturer.
  • Actors: Paul Honkanen;
  • Originaltitel: Mitt land, mitt liv, min skola : Eritrea del två - att vara lärare
  • Bolag: UR
  • Produktionsår: 2019