headphones

UR Samhällskunskap

Skolministeriet : Hur formas en engagerad samhällsmedborgare?

Det är framförallt stora nyhetshändelser som Utöya, Syrienkriget och flyktingkatastrofen som kan väcka samhällsengagemang hos unga människor. Skolan däremot spelar en begränsad roll, enligt en studie om ungdomars politiska utveckling som gjorts av Örebro universitet. Men engagerade lärare som förmår att fånga upp frågor som intresserar eleverna kan ändå bidra till ett bestående samhällsintresse hos elever. Det menar Håkan Stattin, en av forskarna bakom studien. Vi träffar samhällskunskapslärare och elever för att höra hur man diskuterar brännande aktuella frågor i klassrummet när det omgivande politiska klimatet blir allt mer polariserat.
  • Originaltitel: Skolministeriet : Hur formas en engagerad samhällsmedborgare?
  • Bolag: UR
  • Medverkande: Jonas Knutell, Håkan Stattin