Hoppa till innehåll
  Vänligen logga in för att se på film

Här kan du skapa ett klipp

Obs! tidskoden blir inte alltid exakt. Klippet kan börja någon sekund före eller efter vald tid.
Ange tiden i formatet, (mm:ss)

Kopiera den skapade länken till adressfältet i din webbläsare

UR Svenska

UR Samtiden - Lättlästdagen 2018 : Vårdad, enkel och begriplig

Språklagen som kom 2009 innebar en skärpning av kraven på myndigheters språk. Enligt lagen ska språket i offentlig verksamhet vara vårdat, enkelt och begripligt. Detta brukar kallas klarspråk. Men hur gör man? Ingrid Olsson, språkvårdare på Språkrådet, berättar. Inspelat den 9 november 2018 på Garnisonen i Stockholm. Arrangörer: Språktidningen och Vilja förlag.
  • Originaltitel: UR Samtiden - Lättlästdagen 2018 : Vårdad, enkel och begriplig
  • Bolag: UR
  • Medverkande: Ingrid Olsson
  • Produktionsår: 2018
  • Ämnen: Svenska Skrivande
  • Språk: Svenska
  • Speltid: 29 min
  • Tillgänglig till: 2024-06-30