UR Psykologi

UR Samtiden - Vad spädbarn behöver : Så blir barn trygga

Vad innebär trygghet för små barn, och hur blir de trygga? Varför är trygghet viktigt? Vad betyder föräldrarnas erfarenheter? Detta är frågor som anknytningsteorin försöker besvara. Anneli Frostell, lektor i psykologi vid Linköpings universitet, ger här en introduktion till teorin. Enligt den blir barn trygga om de blir bemötta med lyhördhet och respekt och om de har en möjlighet att förutsäga reaktioner hos den vuxne. Denna person bör utgöra en trygg bas för barnet att utgå från och en säker hamn att återvända till. Hur barnet bemöts i tidig ålder kan enligt teorin skapa livslånga mönster och ha betydelse för barnets personlighet. En föreläsning arrangerad av Linköpings universitet den 6 september 2011.
  • Originaltitel: UR Samtiden - Vad spädbarn behöver : Så blir barn trygga
  • Bolag: UR