UR Sexualitet, Samtycke Och Relationer

UR Samtiden - Vecka SEX : Vad undrar unga om sex och relationer?

Svartsjuka, onani, mens, kondomer och hbtq är vanliga teman på ungdomsmottagningarna. I Kamratpostens frågespalt är frågeställarna yngre och där handlar det ofta om snoppen, snippan och puberteten. Sexologen Fox Foxhage får runt 20 mejl om dagen i sin roll som tidningens frågebesvarare. Jessica Sunesson, barnmorska och ordförande i Föreningen Sveriges ungdomsmottagningar (FSUM), och Rasmus Degerskär, sjuksköterska med inriktning på sexuell hälsa, betonar att ämnet och infallsvinklarna varierar stort. Hur ska man då som pedagog hantera den bredd som finns i en skolklass? Moderator: Pelle Ullholm, sakkunnig i sexualupplysning på RFSU. Inspelat på UR i Stockholm den 1 februari 2021. Arrangör: RFSU.