Utbildningsfilm Matematik

Byggmatte – Multiplikation

Ett hus ytterväggar ska täckas av lättbetongblock. En del areaberäkningar och enhetsomvandlingar behöver göras för både husväggar och materialet, blocken. När vi väl vet åtgången kan man beställa det material som behövs, inklusive lite extra för eventuellt spill eller trasiga plattor.

När siffror kombineras med verkliga händelser blir matematiken mer konkret och användbar för många. Det är just vad denna serie handlar om, att synliggöra den naturliga matematiken. Filmerna har dessutom ett vardagligare språkbruk för att främja förståelsen. En serie med sex olika scenarion inom byggbranschen där matematik krävs.

Varje film har, utöver lärarhandledning, sitt eget elevmaterial som steg för steg följer filmens beräkningar samt extrauppgifter att arbeta med efteråt.

• Produktionsland: Australien
  • Produktionsår: 2020