Utbildningsfilm Svenska, Bild

Den moderna konstens äventyrare – Bohemerna

Exposition Universelle, Världsutställningen i Paris år 1900 lägger grunden för hela 1900-talets moderna utveckling. Konstnärer och författare dras till huvudstaden som vibrerar av tidens nya idéer och uttryck. Picasso, Apollinaire och Matisse är verksamma och Fauvismen, Kubismen och Dadaismens manifest dikteras. I en rikt illustrerad och animerad film blandad med journalfilm från tiden skildras konstnärernas liv och tillvaro, både högt och lågt, framgång och nederlag, skandaler och triumfer – allt hände i Paris!

Filmen har tilldelats flera priser bland annat Bästa Dokumentären 2015 av the French Syndicate of Cinema Critics.

• Produktionsland: Frankrike
  • Produktionsår: 2015