Utbildningsfilm Kemi

Förstå upptäckten – Plast

Plast – på gott och ont!

På 1500-talet fascinerades conquistadorerna av aztekerna som jagade en studsande boll. Idag använder vi hundratals olika material som vi utvecklar utifrån vad naturen kan ge. I olika kemiska processer skapas plaster ur råolja. Plasterna får sina egenskaper beroende på molekylstruktur och det illustreras väldigt intressant i filmen. Men vad händer sen då? I haven och på sopberg har plasterna ansamlats genom åren.

• Visste du att du kan skapa plast själv hemma av mjölk?
  • Hur återvinner du plasterna i din vardag?
  • Hur får plaster sina olika egenskaper?

Denna film berör de globala målen 3: God hälsa och välbefinnande samt 12: Hållbar konsumtion och produktion.

Globala målen - god hälsa och välbefinnande  Globala målen - ikon för mål 12: Hållbar konsumtion och produktion

Globala målen

• Produktionsland: Frankrike