Utbildningsfilm Historia

Alexander den store

Historiska personligheter är en provokativ serie som behandlar sina huvudpersoner lika sanningsenligt som respektlöst. Blanda Monty Pythons humor med historiska fakta och ni får en glimt av den värld som de rika, berömda och skandalösa bebodde.

Han erövrade världen som 25-åring. Det sägs att Alexander vann mer än 40 slag, troligtvis full, ridandes barbacka, i en minimal stridskostym. Det låg i hans öde att bli den störste kejsaren av dem alla. Redan när han var barn tutade hans mamma i honom att hans pappa inte var hans pappa. Det var guden Zeus som var hans egentliga far. Med ett gudskomplex i ryggen och Aristoteles som lärare är det inte konstigt att han trodde han var oövervinnerlig. Kanske var det därför han älskade att slåss, han vann ju allt! Tills det inte fanns något mer att vinna...

• Produktionsland: Kanada
  • Produktionsår: 2013