Utbildningsfilm Svenska

Katitzi – Uppbrott (del 3)

Familjen Taikon får ett brev där det står att de måste byta lägerplats. Katitzis storebror Paul blir upprörd och förargad över de omständigheter de tvingas leva under. Han vill att fadern ska klaga men fadern svarar att han är för konflikträdd för att göra det. De packar alltså ihop och beger sig iväg.

Efter många motgångar lyckas de till slut hitta ett ställe där de får slå sig ner. En vänlig kvinna låter dem bo på sina ägor. På vägen mötte de en annan romsk familj som de stannade och pratade med. De har många hundar och Katitzi byter bort sin sjal mot en av de söta hundvalparna, som hon senare ger namnet Swing.

Lena och Katitzi har ett ärende till staden och de går förbi en skola. Sedan frågar de sin far om de får börja skolan. Pappa Taikon tar med flickorna till skolans rektor men får ett blankt nej. Senare kommer en lärare från skolan förbi lägret och berättar att hon vill undervisa flickorna några timmar efter skolans slut. Men tyvärr  får de inte många dagar i skolan för plötsligt får de inte ha sitt tältläger kvar på platsen. Det blir bråk och familjen Taikon blir tvungna att snabbt packa ihop och ge sig i väg igen.

Bokserien om Katitzi har getts ut på nytt under 2015.

Regissör: Ulf Andrée
Distributör: Telepicture Marketing LTD