Utbildningsfilm Samhällskunskap

Lilla brandstyrkan 2 – Brandbilen

Del 2 av 10. Lektion 1. I dag är lektionen i brandbilen. I släckningsbilen finns många knappar och för att bilen ska synas och höras finns det blåljus och siren. Längst bak i bilen sitter rökdykare. De har masker för i rök ser de inget och pratar med varandra i hjälmens mikrofon. I bilen finns bland annat fläktapparater, motorsåg och klippverktyg som används vid trafikolycka. Barnen blir uppdelade i lag och lär sig jobba med den tunga vattenslangen.

Sex mellanstadiebarn är utvalda att vara med i serien Lilla Brandstyrkan. De tränar som riktiga brandmän gör på sin utbildning, med riktiga instruktörer från Räddningstjänsten Syd. Brandmannen Jonas är huvudlärare.

SVT logotyp

• Produktionsland: Sverige