Utbildningsfilm Historia/geografi

Slaveriets historia: År 1620 till 1789 – Från socker till uppror

Portugiserna exporterar sitt sockerrörskoncept till Brasilien och Karibien vilket medför att 30 miljoner slavar deporteras från Afrika över Atlanten. Även England, Frankrike och Nederländerna ger sig in på denna lönsamma marknad eftersom Europa är en omättad marknad på socker. Hur det här påverkar slavarnas liv och Centralafrikas befolkning får vi med obehag reda på. Under denna tid växer den första utstuderade ”rasbiologin” fram i och med slavhandel med människor från olika stammar. Vid 1700-talet slut växer förståelsen hos de europeiska konsumenterna över slavarnas liv och slaveri förbjuds i den västra delen av Europa.

Elever som får förkovra sig i historiska händelser får också en fördjupad förståelse för samtiden. Slaveriets historia är en underbar, delvis animerad, dokumentärserie som ger SO-läraren ett fantastiskt bidrag i undervisningen. För hur ser slaveriets historia ut och hur kan det ha påverkat länders gränsdragning, politik och språkens spridning i världen? Intriger, kungar, slavrevolter och deportering av totalt 20 miljoner människor tas upp tillsammans med handel och upptäckande av världens alla hörn. Begreppet människovärde får en ny innebörd.

• Produktionsland: Frankrike
  • Produktionsår: 2017