Utbildningsfilm Samhällskunskap

Syrien – en blodig historia

Syrien med sin uråldriga kultur och många folkslag har under årtusenden dominerats av starkare imperier. Dessutom ligger landet i en av världspolitikens mest konfliktrika områden. Detta är faktorer som ligger till grund för det inbördeskrig som började 2012 och som hittills krävt nära en halv miljon döda. Filmen förklarar den historiska bakgrunden från den allra tidigaste Eblakulturen, via Ottomanska imperiet, Frankrikes kolonialmakt efter 1:a världskriget, befolkningens uppror mot diktatorn Hafez al-Assad under slutet av 1900-talet. Under hans son Bashar krossades det syriska folkets krav på frihet och demokrati under ”den arabiska våren” och idag upprätthålls en blodig regim i Syrien med stöd av stormakterna. Filmen berättar om hur folkslag kan ställas mot varandra och om hur värden som mänskliga rättigheter ibland blir underordnade det stormaktspolitiska spelet.

Hur har Syriens historia påverkat dagens krig? Kan orsaken ligga i kolonialmakternas styre?

• Produktionsland: Sverige
  • Produktionsår: 2016