Filmnavet Samhällskunskap

Att leva med funktionsnedsättning - den meningssökande löparen

Den här filmen handlar om Jojje, som i 20-årsåldern råkade ut för en allvarlig trafikolycka och var en hårsmån från att förolyckas. Sedan dess lever han med olika funktionsnedsättningar. Funktionsnedsättningarna syns inte men gör sig ständigt påminda. Jojje berättar om sin kamp för att passa in i samhället och jakten på ett vanligt arbete. När han springer mellan olika instanser för att få rätt på allting tränar han maratonlöpning. Varför ska inte Jojje kunna få ett arbete på grund av att han är långsam? Filmserien består av personliga berättelser av medmänniskor som lever med funktionsnedsättning. En del funktionsnedsättningar är synliga och en del är väl dolda. Filmerna tillsammans med filmhandledningarna som består av bland annat samtalsfrågor syftar till att öka förståelsen för hur det är att leva med funktionsnedsättningar. I Lgr 11 står det att ”Skolan ska främja förståelse för andra människor och förmåga till inlevelse….Ingen ska i skolan utsättas för diskriminering på grund av funktionsnedsättning.” Syftet med filmen och filmhandledningen är att öka kunskapen om och förståelsen för hur det är att leva med funktionsnedsättning.