Filmnavet Religionskunskap

Hinduism - tro och identitet

Den här filmen handlar om hinduismens tro och identitet. Någon gång under livet ställer sig alla människor frågor som ”Vem är jag och varför finns jag?” och ”Vad är meningen med livet?”. Tron och religionen har för många en viktig roll i dom här frågorna. Att tillhöra en religion ger också en samhörighet och gemenskap med andra troende människor. Du får en identitet som kristen, muslim, jude eller buddhist. Att veta vem du är och var du hör hemma skapar trygghet. Hur är det att leva som hindu? Vad tror man på som hindu? I filmen berättar olika företrädare för hinduismen om vad tron är och betyder för dem. Med hjälp av en religionsvetare resonerar filmen också kring olika frågeställningarna: • Vad innebär tro för en hindu? • Vad betyder religionen för individens identitet? • Hur jämställd är religionen? • Vad är meningen med livet för en hindu?

OM filmserien INblick i världsreligionerna: Syftet med filmserien “INblick i världsreligionerna” är att ge eleven djupare kunskaper om och ökad förståelse för andra religioner. Filmserien ska inspirera till att jämföra och resonera kring religionerna. En unik filmserie med filmer om de fem världsreligionerna ur ett svenskt perspektiv - Kristendom, Islam, Judendom, Hinduism och Buddhism. Exempel på fokusområden är Heliga rum, Heliga skrifter, Andliga ledare, Levnadsregler, Tro och Identitet och Högtider. Vilka centrala tankegångar finns i våra världsreligioner och hur tar de sig uttryck i heliga rum och platser, heliga skrifter, ritualer, högtider, levnadsregler, ledarroller, symboler, frågor om döden m.m.? Vilken betydelse har religionerna för människors identitet, livsstil och grupptillhörighet? Hur resonerar de olika religionerna kring jämställdhet och könsroller? Filmserien INblick i världsreligionerna är en filmserie i religion för årskurs 6 och uppåt och bygger på läroplanen för grundskolan Lgr 11.

• Produktionsland: Sverige
  • Bolag: HamarkFilm