Filmnavet Historia

Karl XII - ung kung

Den unge kungen, Karl XII var bara 15 år när han blev kung. Han roade sig tappert de första åren i Stockholm. Han blev presenterade för flera som kunde tänkas bli hans gemål. Men han var inte intresserad, trots försök att ge honom en kärleksdryck. Ute i Europa började det gå rykten om en oansvarig, enväldig kung i Sverige. LÄROPLAN - LGR 11 Undervisningen i historia ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 4-6 - Den svenska statens framväxt och organisation - Det svenska Östersjöriket. Orsakerna till dess uppkomst och konsekvenser för olika människor runt Östersjön. Migration inom svenska riket - Vad historiska källor, till exempel brev och andra dokument, kan berätta om likheter och skillnader i levnadsvillkor för barn, män och kvinnor. - Hur historiska personer och händelser, t ex drottning Kristina, häxprocesser … framställts på olika sätt och tolkningar under skilda tider. - Tidsbegrepp, … stormaktstiden… samt olika syn på deras betydelse.
  • Produktionsland: Sverige
  • Bolag: HamarkFilm