Spelfilm plus Barnfilm

Agatha – granndetektiven

Tioårig mysterieälskare ställs inför ett klurigt fall. Agatha-Christine, eller AC som hon kallas, flyttar till en helt ny stad med sin mamma som är polis, sin storasyster som mest bryr sig om sin telefon, och sin lillebror som precis lärt sig säga “bajs”. AC är besatt av mysterier, vilket ju inte är så konstigt när en har nästan samma namn som mysterieförfattaren Agatha Christie och hon börjar genast göra i ordning sin detektivbyrå nere i källaren på det nya huset.

”Agatha - Granndetektiven” är en så kallad cut-outfilm - där karaktärerna är handritade på dator – det ger känslan av att läsa en barnbok fast man ser på film. Filmen fångar på ett fint sätt ett barns lekar, hur AC:s egna upplevelser flätas ihop med hennes fantasier, och Vincents roll förändras allt eftersom. Det är mestadels en realistisk berättelse om hur något går från lek till att bli allvar. Den målar kärleksfullt upp en bild av en lite annorlunda flicka med ett rikt inre liv.

A-märkt film ikon  A-märkt film

• Originaltitel: Nabospionen
  • Produktionsland: Danmark
  • Bolag: Folkets Bio